-
- Nederland.TVJongeren.TVNederland.TVSporten.TV
- Amusement.TVKennis.TVNieuws.TVVoetbal.TV
- Beurs.TVKinderen.TVOnrecht.TVWeer.TV
- Cultuur.TVKook.TVOranje.TVWoon.TV
- Formule1.TVLachen.TVPolitiek.TV
- Gamen.TVMensen.TVReis.TV
- Geloof.TVMode.TVSerie.TV
- Gezondheid.TVMuziek.TVSpeelfilm.TV
- Informatief.TVNatuur.TVSpelletjes.TV
Het Uur van de Wolf - Alle afleveringen
Eric Lie is een levende legende in Suriname. Hij is berucht vanwege zijn grote liefde voor vrouwen en zijn jachtpartijen in het regenwoud en geniet veel aanzien als een van de hoogstopgeleide taekwondogrootmeesters van de wereld. Maar voor schrijfster Karin Amatmoekrim is hij vooral de vader die in haar leven schitterde door afwezigheid. Ze ontmoette hem voor het eerst toen zij 22 was, maar durfde hem nooit echt toe te laten. Nu gaat zij voor haar boek op jacht naar de man achter de mythische verhalen, in de hoop haar vader te vinden.
Nederlands meestvertaalde en bestverkochte schrijver Herman Koch is een man met geheimen die hij alleen via het filter van een maskerade lijkt te willen prijsgeven. De Woede van Herman Koch is een schrijversportret, waarin regisseur Pieter Verhoeff samen met Koch door het doolhof van zijn binnenwereld dwaalt, om in het centrum daarvan uit te komen. Pieter ontmoet hem in de intimiteit van zijn eigen leven, waar hij bereid is zijn vermommingen af te leggen.
In de jaren zestig behoorden avant-gardekunstenaars Barry Finch en Josje Leeger tot het illustere en kleurrijke kunstenaarscollectief The Fool, naast Simon Posthuma (Douwe Bobs vader) en Marijke Koger. Het collectief maakte kleding, lp-covers, fotografie en schilderkunst en werkte samen met o.a. The Beatles, Jimi Hendrix, Eric Clapton en andere rockgrootheden. Nu drie van de leden van The Fool zijn overleden en langzaam dreigen te worden vergeten, gaan Jade en Scarlet Finch op zoek naar de betekenis van hun ouders' nalatenschap.
In het digitale tijdperk van Instagram en haarscherpe foto's op de mobiele telefoon blijft de polaroidfoto onverminderd populair. Waarin schuilt toch de magie van deze inmiddels ouderwetse techniek? Is het omdat het beeld langzaam opdoemt? Zijn het de onvoorspelbare kleuren? Het feit dat er maar één uniek exemplaar van is? Filmmaker Willem Baptist verkent in deze documentaire de visionaire genialiteit van dr. Edwin H. Land, de man die in 1948 de polaroidcamera introduceerde. En hij filmt de mensen die zijn instant droom levend houden.
Onder druk van activistische groepen wordt kunst steeds vaker gecanceld om ideologische redenen, vanwege 'culturele toe-eigening' of vanwege het verlangen naar een 'safe space'. De kleur en gender van de kunstenaar lijken daarbij allesbepalend te zijn. Hoe verhoud je je hiertoe als kunstenaar? Is dit een verontrustende ontwikkeling of juist een teken van emancipatie? En wat betekent het voor de vrijheid van expressie? Regisseur Karin Junger onderzoekt dit met Anne-Fay Kops, Ted van Lieshout, Angel-Rose Oedit Doebé, Raymi Sambo, Boris van Berkum, Marian Markelo, Stephan Sanders en Thomas Chatterton Williams.
Kunstenares Katinka Simonse, alias Tinkebell, is een omstreden, zeer mediageniek fenomeen. In haar universum bestaat geen onderscheid tussen leven, kunst en activisme; Tinkebell is zelf haar eigen kunstwerk. Alles wat ze op haar levenspad tegenkomt kan onderdeel worden van haar verhaal. Filmmaker Judith de Leeuw kreeg toegang tot al het over Tinkebell bestaande beeldmateriaal, inclusief haar volledige privéarchief. Ze construeerde daarmee een archieffilm over hoe je als mens, levend op de ruïnes van het verleden, een personage kunt worden in je eigen verhaal. Wat is de prijs die je betaalt als je daar koste wat kost in wilt blijven geloven?
Hoe verover je een plek in de Nederlandse samenleving? Wanneer ben je hier echt thuis? En welke rol spelen je ouders en afkomst hierbij? Dit zijn de vragen waar de succesvolle theatermaker Sadettin Kirmiziyüz (1982) al meer dan een decennia lang zeer persoonlijke voorstellingen over maakt. Regisseur Mijke de Jong geeft een inkijk in zijn creatieve geest via de ogen van zijn familieleden. De documentaire geeft een beeld van identiteit, familie en migratie in het Nederland van nu.
Documentaire over de Vereniging Rembrandt. In de 19e eeuw verdween veel Nederlandse kunst naar het buitenland, totdat de Vereniging Rembrandt in 1883 opstond om daar een stokje voor te steken. 140 jaar later is de Vereniging nog steeds medebepalend voor wat kunstliefhebbers in de Nederlandse musea te zien krijgen. In hun kroonjaar staat de Vereniging voor een lastige keuze: zullen zij de grootste bijdrage uit hun geschiedenis leveren aan de aankoop van Rembrandts De Vaandeldrager? Het bedrag van 175 miljoen dat voor het schilderij nodig is, leidt tot discussie. Is dit geld wel goed besteed?